Landelijke huisstijl
Met de landelijke huisstijl voor de openbare bibliotheken in Nederland werkt Biblionet mee aan de verbeterde zichtbaarheid van uw bibliotheek.
Landelijke bibliotheekhuisstijl
De Openbare Bibliotheken in Nederland gebruiken een gezamenlijke landelijke huisstijl voor betere zichtbaarheid en herkenbaarheid. Artikelen voorzien van een opdruk in de landelijke huisstijl zijn via Biblionet verkrijgbaar. U kunt hierbij denken aan promotionele artikelen, drukwerk en bedrijfskleding. Maar ook voor het ontwerpen van campagnes in de landelijke bibliotheekhuisstijl kunt u bij ons terecht. Geaccrediteerde bibliotheekmedewerkers kunnen alle artikelen van de landelijke huisstijl bekijken op de Portal Landelijke Huisstijl.
Niet alleen fysieke artikelen in de landelijke huisstijl zijn beschikbaar via Biblionet, ook verzorgen wij regelmatig gevelbelettering en voertuigbestickering voor bibliotheken. Ook buiten de bibliotheek is het belangrijk om zichtbaar en herkenbaar te zijn. Gevelbelettering heeft een positief effect op die zichtbaarheid en dat is iets dat steeds meer bibliotheken zich realiseren. Voor het uitvoeren van gevelbelettingsprojecten is Biblionet dankzij de ruime ervaring uw aangewezen partner. Bekijk een aantal bibliotheken die hun gevelbelettering door Biblionet hebben laten aanpassen.
Behalve zichtbaarheid buiten de bibliotheek is zichtbaarheid binnen de bibliotheek van zeer groot belang. In samenwerking met Rijnbrink Groep heeft Biblionet drie adviespakketten ontwikkeld voor visuele instore communicatie. Met visuele communicatie kunt u de aandacht van bezoekers gerichter focussen. Lees op deze portal meer over instore communicatie.
Een selectie van producten met de landelijke huisstijl kunt u vinden in de catalogus Producten & Diensten Landelijke Huisstijl, die u kunt aanvragen in het documentcentrum van Biblionet.
Online ontwerp
Het zelf ontwikkelen en ontwerpen van uw drukwerk kost veel tijd. Tijd die u steeds minder beschikbaar heeft bij uw werk in de bibliotheek. Om u te helpen bij het ontwerpen van drukwerk heeft Biblionet een online editor voor drukwerk ontwikkeld. Aan de hand van een vastgesteld sjabloon kunt u zelf uw drukwerk naar wens aanpassen. In het sjabloon zijn de juiste lettertypes, kleuren en logo’s van de landelijke huisstijl van de Bibliotheek al geïntegreerd, zodat u daar niet meer op hoeft te letten.
Visuele communicatie
Bibliotheken worden steeds zichtbaarder dankzij visuele communicatie, zowel buiten als binnen. Buiten het pand uit zich dit in bijvoorbeeld gevelbelettering en bestickering van het wagenpark. Binnen uit zich dit in instore communicatie en bewegwijzering.
Gevelbelettering en bestickering
Nette gevelbelettering is noodzakelijk voor een bibliotheek om goed zichtbaar te zijn in het straatbeeld. Dergelijke belettering kan Biblionet voor u realiseren. We werken regelmatig met de landelijke huisstijl van de openbare bibliotheken en weten hoe je die het beste kunt toepassen. De landelijke huisstijl passen wij ook toe voor bestickering van uw voertuigen. Kortom, voor een professionele en betrouwbare uitstraling van uw bibliotheek bent u bij Biblionet aan het goede adres.
Instore communicatie en bewegwijzering
Instore communicatie is een onderdeel van de Bibliotheekformule. Instore communicatie is gericht op bibliotheekbezoekers en beïnvloedt hen in het keuzeproces. De juiste communicatie op de juiste plek heeft een positief effect op de keuzes die uw bezoekers maken.
Goede instore communicatie zorgt ervoor dat:
- Bezoekers beter worden geïnformeerd;
- Het bibliotheekbezoek aangenamer wordt;
- Belangrijke zaken direct opvallen;
- Materialen eerder geleend worden.
Het doel van instore communicatie is om mensen te stimuleren een bezoek te brengen aan de Bibliotheek. Eenmaal binnen inspireert het bezoekers om overal lekker rond te snuffelen en langer in de bibliotheek te blijven. Instore communicatie zorgt ervoor dat bestaande leden voor hen onbekende werelden ontdekken, meer impulsleningen doen en uiteindelijk meer materialen lenen.
Samen met de Rijnbrink Groep heeft Biblionet een drietal adviespakketten met diverse uitingen voor instore communicatie ontwikkeld. Meer over deze pakketten vindt u op de Portal Instore Communicatie.
Via visuele communicatie en het instore concept kunt u uw bezoekers verleiden om uw bibliotheek te bezoeken. Vervolgens zorgt u er met bewegwijzering voor dat ze hun weg weten te vinden. Bewegwijzering kunt u op verschillende manieren toepassen: tussen kasten, op kasten, op de vloer, aan het plafond. We denken graag creatief met u mee. Biblionet komt graag met een advies op maat zodat bewegwijzering past bij uw bibliotheek. We zorgen ervoor dat de gehele bewegwijzering en rubricering in dezelfde stijl wordt ontworpen en toegepast. Het resultaat is een stijlvolle en heldere bewegwijzering die uw bezoekers zeker zullen waarderen.
Huisstijlmanagement
Een goede huisstijl is afhankelijk van een consistent merkbeeld en goed huisstijlmanagement. Intern moet er gezorgd worden dat de huisstijl er altijd hetzelfde uitziet. Binnen een kleinere organisatie is dit al een flinke klus, maar bij bijvoorbeeld een grote landelijke organisatie met veel verschillende vestigingen, kan het een tijdrovende klus worden. Biblionet kan u helpen deze klus efficiënter te maken door middel van online huisstijlmanagement.
Bij online huisstijlmanagement wordt u uw huisstijl op één centrale plek beheerd. Door middel van templates met het juiste logo op de juiste plek met de juiste slogan beperkt u het aantal fouten dat gemaakt wordt met de huisstijl. U wijst zelf rechten toe aan diverse gebruikers die bepaalde zaken mogen aanpassen aan uw template. Op deze manier zorgt u ervoor dat er één consistent beeld ontstaat van uw merk. Daarmee bent u direct zichtbaarder als merk.
Met huisstijlmanagement richt Biblionet zich op uw totale huisstijl, waartoe bijvoorbeeld ook ontwerp en drukwerk behoren. Sinds 2009 zorgt Biblionet tevens voor de Landelijke Huisstijl Openbare Bibliotheken. Hierbinnen zorgt Biblionet voor verhoogde zichtbaarheid voor de bibliotheek met verschillende artikelen zoals draagtassen, bekers en pennen. Ook voor visuele instore communicatie voor bibliotheken hebben wij een aantal pakketten beschikbaar. Goede visuele instore communicatie stimuleert mensen om een bezoek te brengen aan de bibliotheek. Eenmaal binnen inspireert het bezoekers om overal rond te snuffelen en langer in de bibliotheek te blijven. De juiste communicatie op de juiste plek heeft een positief effect op de keuzes die bezoekers maken.